Tarkovski naaseb elektronooperiga Kultuurikatlasse

Eesti Kontsert viib vene filmilegendi Andrei Tarkovski 42 aastat hiljem kohta, kus ta filmis ühe oma tuntuima töö „Stalkeri“. Elektronooper „Tarkovski. Kaheksas film“ on pühendatud Pimedate Ööde filmifestivali 25. sünnipäevale, etendused on 24. novembril Tallinnas Kultuurikatlas ja 25. novembril Tartu Vanemuise kontserdimajas.

1979. aastal aitas Tallinna Kalinini rajooni mereäärne tööstusmaastik luua vene filmiajaloo kõige kummastavamaid kaadreid. 42 aastat hiljem jookseb Tarkovski tegelaskuju Kultuurikatlas taas mööda kafkalikult lõputuid koridore ja metalltreppide roostetanud astmeid. Thomas Cornelius Desi (Austria) loodud stsenaarium räägib vanast ja haigest Tarkovskist (kehastab Gilbert Handler), kes on ümbritsenud end digitaalsete suhtlusvahendite kilbiga, nii et elavat inimest ta enda ligi ei lase – endise abikaasa ja operaatoriga räägib ta vaid Skype’i vahendusel, aega veedab ChatBot tüdrukuga ja vahepeal uurib robotkätt.

2019. aastal köitis see elektrooniline ooper Euroopa uute ooperi ja balletisüžeede konkursi žüriid sedavõrd, et projekt oli nelja parima idee nominatsioonis koos selliste teatritega nagu Pariisi Rahvusooper ja Berliini Riigiooper (Theater Unter den Linden). Hindajaid köitis idee kaasaegsus ja kõnetavus. „Tarkovski püüdis muuta maailma läbi uute kujundite loomise ja kasutas selle juures väga tugevaid kunstilisi, esteetilisi ja filosoofilisi ideid,“ kirjeldab lavastuse kunstiline juht Thomas Desi. „Tema skeptiline suhtumine ümbritsevasse on ka mulle arusaadav ja ma mõtlen, kuidas Tarkovski oleks reageerinud, kui oleks elanud 2021. sajandil. Milliseid filme oleks ta teinud? Milline oleks olnud tema enda kaheksas film,“ arutleb Desi.

Lavastuse muusika autoriks on eestlaste trio NIHE ehk muusikud Ekke Västrik, Taavi Kerikmäe ja Tarmo Johannes. Nemad kannavad seda elavas esituses ka ette, mängides nii elektroonilistel kui ka akustilisel pillidel. Rääkides lavastuse maailmaesitlusest aasta eest Viinis meenutab muusik Tarmo Johannes, et suurim elamus oli, kuidas Desi mitmekihiline ideestik reaalses etenduses imelise tulemuseni jõudis: „Kõik ühendus, asetus omale kohale ja moodustas tervikliku, sisuka etenduse.“

Eestisse jõutakse pärast lavastuse teist ettekannet tehnoloogia, teaduse ja kultuuri festivalil „Ars Electronica“ Linzis. Seal filmiti ka versioonid, mida Kultuurikatlas näeb etenduse ajal eri seintel. Nii jookseb Tarkovski, keda kehastab näitleja Gilbert Handler, publiku vahel ringi ja suhtleb erinevatele raudseintele ilmuvate kaaslastega. Selline film-lavastuses-versioon sobib eriti Pimedate Ööde filmifestivaliga, koostööprojekt on ka festivali alaprogrammi „Music Meets Film“ põhisündmus.

„Teemaarendus on tavatu, käsitledes mitte noorte digisõltuvust, vaid vaadeldes probleemi rakursi alt, et vanadele inimestele võib selline sõltuvus veelgi fataalsemaks kujuneda. Nii visklebki meie peategelane kahe teemaderingi vahel. Üks on loominguline palang teha veel üks film ja samas hirm selle müstilise tellija ees. Teine aga elust võõrdunud puudega inimese naiivne kiindumus digimaailma,“ arutles projekti Eesti-poolne produtsent Heili Vaus-Tamm.

Lavastus sünnib Eesti Kontserdi koostöös Pimedate Ööde filmifestivali, WUK etenduskunstide keskuse, Landestheater Linz (Austria) ja festivaliga Ars Electroniga (Austria). Toetasid kultuuriministeerium, Viini linna kultuuriamet, Austria Kunstide Ministeerium ja KUKA AG.

Loe ka: Claudia Mongini arvustus elektroonilise kammerooperi „Tarkovski. Kaheksas film“ esietendusele Viini etenduskunstide keskuses WUK. Avaldatud 16.10.2020 Sirbis

Foto: „Tarkovski. Kaheksas film“ esitlus. Autor: Karl Johansson/Postimees