Peale edukat esinemist Usedomi muusikafestivalil Saksamaal jõuab Kristjan Järvi ja tema juhitava Baltic Sea Philharmonicu turnee „Meresillad“ Eestisse. Kolmapäeval, 21. septembril Estonia kontserdisaalis toimuv kontsert esitatakse ilma vaheajata – ühe pideva muusikavooluna, sujuvate ja orgaaniliste üleminekutega.
Baltic Sea Philharmonicu visiitkaardiks on saanud kogu kontserdikava esitamine peast ning ka seekordne „Meresildade“ programm ei ole erand. Kuna puuduvad partituurid ja noodipuldid, suurem osa orkestrist seisab püsti ning muusikud saavad vabalt ringi liikuda ja teistega suhelda, loob see esitusviis laval ainulaadse dünaamika. Kehastades Põhjamaadele omast uuenduslikkust ja edumeelsust annavad nad traditsioonilisele orkestrimudelile täiesti uue mõõtme.
„Baltic Sea Philharmonic erineb kõigest sellest, kuidas siiani sümfooniaorkestreid on ette kujutatud,“ kirjeldab orkestri muusikaline juht ja asutaja Kristjan Järvi. „Meil pole hierarhilist süsteemi, et kõige ees on dirigent, kes käsib ja keelab, ning tema taga muusikud, kes esitavad noodist selgeks õpitud muusikat. Oleme ülesehituselt nagu krüpto või plokiahel, kõik on detsentraliseeritud ja autonoomne, kõik on ühtaegu dirigendid kui ka solistid, eraldi vastutajad – ja me loome koos muusikat. Oleme orkestrina otsekui uue ja parema maailmakorralduse mudel,“ sõnas Järvi.
Saksamaalt alanud turnee eestikeelne pealkiri „Meresillad“ tõstab esile orkestri jätkuvat missiooni sildade ehitamisel riikide, kultuuride ja kogukondade ning traditsioonide ja innovatsiooni vahel. Kava keskendub 20. ja 21. sajandi eesti heliloojatele ning esitleb nüüdisaegse eesti orkestrimuusika energiat ja dünaamilisust. Kava avab Kristjan Järvi teos „Ascending Swans“ („Tõusvad luiged“), mis põhineb Jean Sibeliuse „Kiituslaulul“ (nr 7) tema orkestrisüidist „Svanevit“ („Luikvalge“). Esmakordselt esitab orkester Järvi uut seadet Tšaikovski „Pähklipurejast“ dramaatilise sümfooniana. Kavas on ka kaks tuntuimat 20. sajandi eesti heliloojat, Jaan Rääts ja Eduard Tubin. Kontserdi lõpetuseks kõlab ühe orkestri muusiku, eesti harfimängija ja helilooja Liis Jürgensi teos „Tabu-tabu unenägu“, mis kasutab lähtepunktina sõnu Veljo Tormise laulust, millest Jürgens ehitab mängulise, unenäolise maailma, mida täiendavad improvisatsioonilised löökpillisoolod ja energiline šamaanitrumm dirigent Kristjan Järvi käes.
Taanist, Eestist, Soomest, Saksamaalt, Lätist, Leedust, Norrast, Poolast, Rootsist ja Venemaalt pärit muusikutest orkester alustas tegevust 2008. aastal Usedomi muusikafestivali direktori Thomas Hummeli initsiatiivil, pälvides kohe tunnustuse oma esinemiste ja võimsa ühtsussõnumiga ajalooliselt lõhestatud piirkonnas. Nad on mänginud mainekatel festivalidel ja prestiižsetes kontserdisaalides üle maailma. Orkestriga on esinenud klassikalise muusika tähed, sh Julia Fischer, Jonas Kaufmann, Max Richter, Gidon Kremer ja varalahkunud Kurt Masur, ent ka popansamblid, nagu Bastille. 2015. aastal tunnustas Euroopa Kultuurifond Pro Europe orkestri saavutusi maineka Euroopa kultuuripreemiaga.
Foto: Baltic Sea Philharmonicu kontserdid on alati uudsed ja vaatemängulised. Foto autor Bernd Possardt.